Rynek powierzchni handlowych
W styczniu tego roku zasoby powierzchni handlowej wynosiły 13,4 mln metrów kwadratowych, z czego 9,5 mln m2 przypada na centra handlowe. Do końca roku zasoby te mają się powiększyć o kolejne pół miliona m2 nowej powierzchni handlowej. Tyle właśnie jest obecnie w budowie, a aż 79 procent nowych projektów przypada na główne aglomeracje.
Deweloperzy budują jednak nie tylko zupełnie nowe projekty, ale rozbudowują też już te istniejące, tak by zwiększyć ich atrakcyjność i przyciągnąć jeszcze więcej nowych klientów. A popyt na nowe obiekty handlowe jest bardzo duży. Zagraniczne marki wciąż interesują się polskim rynkiem i coraz chętniej otwierają tu swoje placówki. Głównym kryterium wyboru jest atrakcyjna lokalizacja, dlatego te najlepsze marki wybierają wyłącznie prestiżowe obiekty handlowe w najchętniej odwiedzanych miejscówkach, jak na przykład warszawska Arkadia czy centrum Riviera w Gdyni.
Czynsze w segmencie prime wynoszą w Warszawie około 130 euro miesięcznie za m2, w pozostałych dużych miastach stawka ta wynosi około 45-60 euro. Jeśli chodzi o wartość transakcji, to w pierwszym kwartale udało się ją zwiększyć o pięć procent w skali roku – kwota ta wyniosła 135 milionów euro. Największą sprzedażą było przejęcie centrum handlowego Ogrody w Elblągu oraz centrum handlowego Suwałki Plaza. Głównymi graczami na polskim rynku pozostają zagraniczni inwestorzy, ale i rodzime firmy zaczynają odgrywać coraz poważniejszą rolę.