Górnośląski rynek nieruchomości handlowych
Na Górnym Śląsku nasycenie powierzchnią handlową jest najniższe ze wszystkich największych aglomeracji w Polsce. Na każdy tysiąc mieszkańców przypada niecałe pół tysiąca metrów kwadratowych powierzchni handlowej, jest więc jeszcze sporo miejsca na nowe inwestycje tego typu.
Obiekty handlowe skupione są w dwóch miastach: Katowicach i Gliwicach, z czego zdecydowana większość to tradycyjne centra handlowe. Parki handlowe stanowią jedynie dziewięć procent całego segmentu, dwa procent rynku zajmują centra wyprzedażowe. Łączna powierzchnia handlowa w konurbacji katowickiej to 1,1 mln m2, na co składa się 41 obiektów. 25 procent najemców to firmy modowe, sektor usługowy stanowi 15 procent klientów.
![]() |
Liderem pod względem liczby sklepów jest sieć Inmedio (salony prasowe) oraz operatorzy GSM. Centra handlowe zaczęły się pojawiać na Górnym Śląsku w połowie lat 90-tych. Obiekty z tego okresu przeszły lub właśnie przechodzą modernizację, wśród nowych projektów znajduje się między innymi Park Tychy oraz Galeria Knurów. Największym obiektem na całym Górnym Śląsku jest Silesia City Center w Katowicach, oddane do użytku w 2005 roku. Za najem powierzchni handlowej w Katowicach płaci się miesięcznie 47-49 euro. Wskaźnik pustostanów sięga tylko czterech procent, podczas gdy w niektórych miastach jest to wynik dwucyfrowy.